Toyota Prius (1997 - 2003)

Dubbel voordeel

Probleem: verbrandingsmotoren zijn gemaakt om lange afstanden op hoge snelheid af te leggen. Bij stadsverkeer functioneert een verbrandingsmotor allerminst optimaal met als gevolg overmatige slijtage, een hoog verbruik en dito vervuiling. De oplossing: een auto met elektromotor. Deze is juist zeer geschikt voor stadsverkeer. De elektromotor is snel, stil, soepel, heeft geen uitstoot en is daarmee aangenaam voor automobilist en stadsbewoner. Het nadeel van de elektroauto is dat deze een kleine actieradius kent en vele uren aan het stopcontact moet laden om de volgende dag weer te kunnen rijden. De enige oplossing is één auto voor in de stad en een tweede auto voor op de snelweg. Uiteraard is dat onhaalbaar. De oplossing die Toyota voor het probleem levert is even voor de hand liggend als ingenieus: de Toyota Prius heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor aan boord.

Autotest | Toyota Prius (1997 - 2003) Dubbel voordeel

De revolutie is begonnen! Met de Prius introduceert Toyota de 1e auto die dankzij een benzine- en een elektromotor zuiniger en comfortabeler is dan gebruikelijk. Geen enkel nadeel, alleen voordelen.

Plus

  • innovatieve en bruikbare techniek
  • ruim en praktisch
  • financieel aantrekkelijk

Min

  • te zachte brede stoelen
  • erg zacht onderstel
  • geen cruise control

Conclusie

Wie alleen de conclusie leest kan gerust worden gesteld: de Toyota Prius is een goed uitontwikkeld concept. Het milieuvoordeel wordt zonder meer waargemaakt zonder dat de koper daarvoor concessies moet doen. De auto is ruim, praktisch en compleet uitgerust.

Omdat de koper dankzij de diverse belastingtechnische maatregelen geen BPM over de Prius hoeft te betalen, kan Toyota de auto tegen een nette prijs aanbieden. Met fl. 53.665,- is de Prius niet alleen wat betreft ruimte en uitrusting aantrekkelijker dan de Avensis, maar biedt de auto voordeel voor het milieu en de portemonee.