Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

Meer cabrio, meer coupé

In 1996 presenteerde Mercedes-Benz een opmerkelijke nieuwe auto. De "SLK" was een coupé en cabriolet in één. Dankzij een elektrisch bedienbare metalen cabriokap was de SLK een comfortabele coupé en een paar tellen later een volwaardige cabriolet. Het concept bleef ongewijzigd, maar nu komt Mercedes met een compleet nieuwe SLK. Dankzij een aantal slimme vindingen heeft ook deze laatste generatie SLK alles in zich om opnieuw de trend te zetten.

Autotest | Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011) Meer cabrio, meer coupé

De tweede generatie van de Mercedes-Benz SLK is wederom een coupe en cabriolet in een dankzij een slim stalen dak. Moderne techniek en sterke motoren geven de SLK nog meer voorsprong op de concurrent.

Plus

  • fijne coupé, prima cabrio
  • Airscarf maakt cabrio-rijden vaker mogelijk
  • prima wegligging

Min

  • lichte en gevoelloze besturing

Conclusie

De Mercedes-Benz SLK was innovatief en blijft dat. De vormgeving van deze nieuwe SLK is gedurfd. Bovendien heeft Mercedes opvallend veel binnenruimte uit een bescheiden coupévorm weten te halen. De term coupé cabriolet mag dan door het marketingbureau van een ander merk zijn bedacht, een week rijden met de nieuwe SLK bewijst dat dit nog steeds de beste in zijn soort is.

Terwijl menig concurrent met gesloten dak niet meer dan een cabriolet met gesloten kap is, is de SLK een volwaardige coupé. Dat komt tot uiting in het comfort en het rijgedrag (torderen is de SLK vreemd), maar ook in het uiterlijk. Met geopend dak is de SLK een prima cabriolet, waarbij de innovatieve Airscarf het mogelijk maakt langer van het cabriorijden te genieten.