Hyundai IONIQ 6
Zwart / wit
De Hyundai IONIQ 6 is een auto die al bij de eerste aanblik vele vragen oproept. Is deze vorm gekozen als design statement of ging het alleen om minimale luchtweerstand? Blijft er onder dat gestroomlijnde koetswerk wel voldoende interieurruimte over? En is de techniek net zo vooruitstrevend als de vormgeving? Een proefrit op zoek naar de antwoorden zou irritatie en openbaringen opleveren...
De Hyundai IONIQ 6 is een auto van extremen. Het infotainment-systeem en de veiligheidsvoorzieningen werken frustrerend slecht. De ruimte, rijeigenschappen, aandrijflijn en prijs zijn uitstekend.
Plus
- uitstekend weggedrag
- sterk, stil en zuinig
- superieure ruimte achterin
Min
- extreem irritante en bemoeizuchtige veiligheidsvoorzieningen
- storende fouten in infotainment systeem
- matige hoofdruimte voorin
Conclusie
Het oordeel over de Hyundai IONIQ 6 is zwart / wit. Wat de auto goed doet, doet de IONIQ 6 zo goed dat deze Hyundai op vele vlakken tot de top van zijn klasse behoort. Wat niet deugt, is voldoende om de bestuurder en passagiers tot pure wanhoop te drijven.
Dat laatste betreft voornamelijk de veiligheidsvoorzieningen. Die staan veel te scherp afgesteld en maken bovendien veel fouten. De IONIQ 6 zaait paniek om niets, hetgeen irritant is en er voor zorgt dat een terechte waarschuwing zal worden genegeerd. Het infotainment systeem wordt geplaagd door softwarefouten, waardoor het minder bruikbaar is. De IONIQ 6 kan "over the air updates" ontvangen, waarmee deze problemen met terugwerkende kracht zouden kunnen worden opgelost.
De rijeigenschappen verdienen niets dan lof. Hyundai maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die elektrisch rijden biedt. Denk daarbij aan bliksemsnelle acceleratie, extreme souplesse en rijden met één pedaal. De superieure stroomlijn zorgt voor een laag verbruik, een uitstekende stabiliteit en maakt de IONIQ 6 nog stiller dan andere elektrische auto's. Het op maat gemaakte platform zorgt voor ongekende ruimte achterin en plek voor een grote batterij (actieradius gelijk aan auto met benzinemotor). Het geavanceerde onderstel geeft de IONIQ 6 een prima wegligging en een dynamisch karakter. Rekening houdende met al deze kwaliteiten is de prijs ronduit scherp.
Hyundai Ioniq 37 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
131.989 km - 2017 € 14.950,-
20.268 km - 2022 € 40.950,-
173.392 km - 2016 n.o.t.k.
111.004 km - 2018 € 16.345,-
17.950 km - 2023 € 49.950,- incl. BTW
2023 € 55.545,- incl. BTW
2024 € 73.995,- incl. BTW
2024 € 73.995,- incl. BTW
2023 € 52.545,- incl. BTW
129.010 km - 2019 € 16.950,- incl. BTW
21.654 km - 2022 € 41.399,-
2024 € 55.150,- incl. BTW
39.937 km - 2021 € 39.999,- incl. BTW
85.424 km - 2019 € 20.999,-
7.250 km - 2023 € 44.950,- incl. BTW
2024 € 58.644,- incl. BTW
2024 € 51.149,- incl. BTW
950 km - 2023 € 58.950,- incl. BTW
2023 € 61.345,- incl. BTW
2023 € 53.789,- incl. BTW
28.960 km - 2021 € 42.950,- incl. BTW
36.156 km - 2022 € 44.999,-
1.246 km - 2023 € 47.950,- incl. BTW
1.346 km - 2023 € 44.990,- incl. BTW
17.743 km - 2021 € 26.600,- incl. BTW