Subaru Impreza XV

Kruisbestuiving

Hoe jaag ik een Subaru-verkoper op de kast? Simpel: zeg dat een Subaru vierwielaandrijving heeft. De verkoper zal onmiddellijk corrigeren: "een Subaru heeft Symetrical All-Wheel Drive. Dat vergoot de veiligheid en is niet bedoeld voor terreinrijden". Maar nu is er de Impreza XV: een extra ruige uitvoering die lonkt naar het avontuur buiten de gebaande paden. Hoe gaat die arme verkoper dat uitleggen?

Autotest | Subaru Impreza XV Kruisbestuiving

De eigenzinnige vormgeving en de eigenwijze techniek zorgen er voor dat rijden met de Impreza een bijzondere ervaring is. De Impreza XV biedt iets anders dan andere merken inclusief een ander design.

Plus

  • zeer geschikt als trekauto dankzij lage gearing
  • geschikt voor openbare weg en (licht) terrein
  • prima rijeigenschappen

Min

  • minimale verschillen met gewone Impreza
  • geen brandstofbesparende technieken

Conclusie

Crossover is hét toverwoord van dit moment en daar wilde Subaru graag op inspringen. Logisch, want het merk heeft al vierwielaandrijving in huis. In plaats dat een bestaande auto technisch moest worden aangepast om er een crossover van te maken, stond Subaru voor de eenvoudige taak om alleen het uiterlijk aan te passen. Dat is helaas met matig succes gedaan: alhoewel de auto er iets ruiger uitziet, zorgt ook de XV voor weinig opwinding.

Desondanks wist de auto tijdens de diverse testritten steeds meer te charmeren. De eigenzinnige vormgeving en de eigenwijze techniek zorgen er namelijk wel voor dat rijden met de Impreza een bijzondere ervaring is. De Impreza XV biedt niet precies hetzelfde als de andere merken, maar dan in een ander jasje. Daarmee spreekt Subaru een groep fijnproevers aan die deze nieuwe uitvoering zeker zullen weten te waarderen. Het uiterlijk is immers nog onderscheidender en dankzij het aangepaste onderstel is de wegligging merkbaar verbeterd.